Inschrijven gratis dagpas

Slaap voldoende


Slapen lijkt een passief proces te zijn, maar niets is minder waar. Er vinden tijdens onze slaap diverse processen plaats die belangrijk zijn voor ons functioneren en welzijn.

Een goede nachtrust zorgt onder andere voor:

  • Herstel van fysieke inspanning
  • Betere hersenfunctie en concentratie
  • Een sterker immuunsysteem
  • Minder stress

Maar dat is niet het enige, slaap heeft ook invloed op je hongergevoel en gewicht. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat slaaptekort zorgt voor hongergevoel. Bij te weinig slaap zit er minder leptine in je bloed. Leptine is een hormoon dat je hersenen een signaal geeft dat je voldoende hebt gegeten, je zit dus voor je gevoel niet goed vol. Tegelijkertijd is er een toename van een ander hormoon, ghreline. Wanneer je niet goed slaapt neemt de productie van ghreline toe. Dit hormoon stimuleert het hongergevoel. Als je te weinig slaapt, heb je dus meer honger en moet je tegelijkertijd meer eten voordat je lichaam zegt dat je genoeg hebt gegeten.

Onderzoek toont ook aan dat met weinig slaap het moeilijker is om (zoete) snacks en andere ongezonde producten te laten staan. Iemand met slaapgebrek heeft dus vaak meer honger en minder wilskracht om verleidingen te weerstaan. Tevens wordt je lusteloos van te weinig slaap en heb je minder energie om te gaan sporten. Te weinig slaap is dus een groot gevaar als je wilt afvallen!

Hoeveel uur per nacht moet je dan slapen? Er wordt aangenomen dat zo'n 7 tot 9 uur slaap genoeg is om te spreken van een gezonde nachtrust.

Handdoek